Witamy na oficjalnej stronie Koła Naukowego MERITUM!  .:: www.knmeritum.republika.pl ::.

.::Aktualna pod-strona: Strona startowa ::.


MENU GŁÓWNE


   ..:: Strona startowa

   ..:: Informacje

   ..:: Działalność

   ..:: Projekty

   ..:: Statut

     ..:: Galeria

   ..:: Rada Koła 

   ..:: Dokumenty

   ..:: Forum

   ..:: UJ


 

Wyczółkowski Leon

 

W latach 1869-73 studiował w Warszawskiej Klasie Rysunkowej (m.in. u Wojciecha Gersona), 1875-77 w akademii w Monachium oraz w 1877-79 w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (u Jana Matejki), w której w 1893-1911 był profesorem. Współzałożyciel towarzystwa Sztuka. Od 1934 profesor ASP w Warszawie. Wyjeżdżał za granicę, m.in. do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem.

Początkowo malowal obrazy historyczno-rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe (Ujrzałem raz...1884). Bezpośrednia obserwacja luministycznych efektów uwolniła niezwykłą wrażliwość Wyczółkowskiego na jakości nasyconej światłem barwy; wzmocniła ją lekcja, jaką artysta wyniósł z wystawy impresjonistycznej sztuki C. Moneta zwiedzanej w Paryżu w 1889. Prozaiczne sceny codziennych zajęć ukraińskich chłopów - kopanie buraków, połów raków, orka, sianie zboża - tworzą grunt dla analizy wzajemnego oddziaływania czystych barw zintensyfikowanych poprzez zderzenia tonów ciepłych i zimnych, żółcieni, oranżów i czerwieni w partiach słońca z zielenią, błękitem i różem w strefie cienia (Rybacy brodzący po wodzie , 1891; Kopanie buraków , 1892; Orka na Ukrainie , 1892; Siewca , 1896). Po 1895 uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługując się głównie pastelem, akwarelą i tuszem, malował nastrojowe pejzaże (zwłaszcza tatrzańskie), zabytki architektury, pamiątki historyczne (cykl Skarbiec wawelski), martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył także zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918 zajął się głównie grafiką (techniki trawione, autolitografia). Prace graficzne Leona Wyczółkowskiego mają charakter malarski i odznaczają się wielką skalą rozwiązań formalnych (Tatry 1900, Teka Huculska 1910, Stara Warszawa 1916, Gościeradz 1924).

Twórczość Leona Wyczółkowskiego jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX i XX wieku.

 

 

DZIEŁA

 

 

 

 

 

 

 

Wesołe pacholęta, 1891        Orka na Ukrainie, 1892         Siewca, 1896

 

 

 

                                                                                         

 

 

 

Japonka, 1897                      Kopanie buraków, 1911       Wiosna w Gościeradzu, 1933


INFORMACJE


Wymagania
Zalecana rozdzielczość:
 -  800x600px
 -  1024x768px
Zalecana przeglądarka:
 - IE 4.x

Pluginy:

 - Macromedia Flash Player


Nakarm głodne dziecko - wejdź na stronę www.Pajacyk.pl


..:: Top ::..

Powered by ..:: RUSH & PIO ::.. © All rights reserved - Wszystkie prawa zastrzeżone.